The Effects of Using Computer-Assisted Instruction in the Principle of Photography at the Undergraduate Level, Ramkhamhaeng University
ผลการใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่องหลักการถ่ายภาพเบื้องต้นของนักศึกษาปริญญาตรี มหาวิทยาลัยรามคำแหง
The purposes of this research were: (1) to construct the computer-assisted instruction which has effectiveness of 85/85 according to standard criteria (2) to study the learning achievement of the undergraduate level, Ramkhamhaeng University student before and after learning by computer-assisted instruction (3) to study the student satisfaction by learning with computer-assisted instruction. The research findings were as follows: (1) the effectiveness of the computer-assisted instruction is 86.30/90.54 according to standard criteria. (2) the student’s learning achievement after studying by computerassisted instruction was higher than before at the 0.01 level of significance. (3) the student‘s satisfaction by learning with computer-assisted instruction was at light level, at the point average of 4.41.
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) สร้างบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนเรื่อง หลักการถ่ายภาพเบื้องต้น ที่มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 85/85 (2) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังการเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนของนักศึกษาปริญญาตรี วิชาเอกและวิชาโท เทคโนโลยีการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง (3) ศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาต่อการเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนเรื่อง หลักการถ่ายภาพเบื้องต้น ผลการวิจัยพบว่า: (1) บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ 86.30/90.54 (2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาหลังเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 (3) ความพึงพอใจของนักศึกษาต่อการเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.41 อยู่ในระดับพึงพอใจมาก