• สมจิตร ล้วนจำเริญ
    : รองศาสตราจารย์ คณะบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยรามคำแหง
FULL TEXT

Abstract

This study examines a decision-making model involving consumer behavior and draws conclusions about the points of view regarding the model.  The research methodology was a document research from various sources. The results can be grouped into three topics, or components.  The first comprises the factors or dependent variables of the process, which are composed of external and internal factors.  The external factors, involving decision making, are composed of culture and subculture, social class, reference groups, personal influences, family, business influences or marketing efforts, situations, communication, information sources, and sales sources.  The internal factors are composed of demographics, motive, involvement, value, personality, cognition, reception (perception, attitude, and learning), demand, emotion, understanding, self-concept, memory and recall, information processing, and life style.  The second component comprises the mental processes, which are composed of need or problem recognition, information search, choice evaluation and choices.  The last is the outcome of mental processes, which are composed of adoption and resistance, diffusion or word of mouth, trial and repeated purchase, attitude formation, satisfaction and dissatisfaction, divestment, and post consumption evaluation.


Keyword

analyzing, conclusion, model

บทคัดย่อ

ในการวิเคราะห์และประมวลตัวแบบพฤติกรรมผู้บริโภค มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทฤษฎีหรือตัวแบบกระบวนการตัดสินใจของนักทฤษฎีต่าง ๆ และประมวลให้เกิดภาพรวมของทฤษฎีหรือตัวแบบ โดยมีวิธีดำเนินการวิจัยในรูปแบบของการวิจัยเอกสารจากทฤษฎีหรือตัวแบบพฤติกรรมผู้บริโภคนักทฤษฎีต่าง ๆ จากการวิเคราะห์และประมวลตัวแบบพฤติกรรมผู้บริโภคจะสามารถสรุปเป็น 3 ประเด็นด้วยกันคือ (1) ปัจจัยหรือตัวแปรต้นของกระบวนการที่ประกอบด้วย 1) ปัจจัยภายนอกวัฒนธรรมและวัฒนธรรมย่อยชั้นสังคมกลุ่มอ้างอิงอิทธิพลส่วนบุคคลครอบครัวอิทธิพลของธุรกิจหรือความพยายามทางการตลาดสถานการณ์ต่าง ๆการสื่อสารแหล่งสารสนเทศต่าง ๆ และร้านค้าและแหล่งขาย 2) ปัจจัยภายในที่เข้าเกี่ยวข้องกับการตัดสินใจลักษณะส่วนบุคคลหรือลักษณะทางประชากรแรงจูงใจความมุ่งมั่นค่านิยมบุคลิกภาพประชาน (Cognitive) การรับรู้ที่ประกอบด้วย การหยั่งรู้ (Perception) ทัศนคติและ การเรียนรู้ความต้องการอารมณ์การเข้าใจแนวคิดตนเองความจำและการระลึกได้กระบวนการสารสนเทศ และแบบการดำรงชีวิต (2) ปัจจัยของกระบวนการทางจิต ที่ประกอบด้วยการตระหนักถึงปัญหาหรือความจำเป็น การค้นหาข้อมูลการประเมินผลทางเลือกและทางเลือก และ (3) ผลได้ของกระบวนการทางจิตที่ประกอบด้วย การยอมรับและไม่ยอมรับการเผยแพร่หรือบอกต่อการทดลองและซื้อซ้ำทัศนคติที่เกิดขึ้นความพึงพอใจและ ไม่พึงพอใจการมีพฤติกรรมที่ต่างไปจากเดิม และการประเมินของการบริโภคเพื่อตัดสินใจซื้อต่อไป


คำสำคัญ

การวิเคราะห์การประมวลตัวแบบ