• นิพนธ์ ตั้งประเสริฐ
    : รองศาสตราจารย์ ภาควิชาฟิสิกส์ คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง
  • สุขสันต์ สุวรรณรัตน์
    : อาจารย์ ภาควิชาฟิสิกส์ คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง
  • สุริย์วิภา ไชยพันธุ์
    : อาจารย์ ประจำหลักสูตรบริหารธุรกิจบัณฑิต สาขาวิชาการจัดการธุรกิจบริการ มหาวิทยาลัยรัตนบัณฑิต
FULL TEXT

Abstract

In this research, we studied the main characteristics of the sound from the seven bridges butterfly KHIM such as the frequencies, the partials and the decay of these sounds and creating the musical scale from these frequencies. The comparisons of this scale with the equal temperament scale and the standard international equal temperament scale were made. The results showed that the fundamental frequencies of the sound scale from KHIM was 4 octave which had the range 190.40-766.16 Hz. Most of the notes          (18 notes) consisted of several frequencies to form the harmonic series and no harmonic. However, some of the notes had the only harmonic series. We also found that the sounds that had at least five main partials had more than eight harmonics. After we struck the strings on KHIM, the amplitude of the sound rapidly raised to its peak and then dropped exponentially to the quiet level. The sound duration or envelope time (attack-decay-sustain-release) was less than 1.5 second. This period of time affected the sound quality of the instrument. The scale of the 15 notes normally used in KHIM was nearly equals to the equal temperament scale in which the ears of normal people could not distinguish the difference. But the standard international equal temperament scale has the difference in the frequencies of the range 1.12-24.83 Hz. This research will be useful for musicians and people who are interested in developing and adjusting the frequency of the sound of KHIM.


Keyword

amplitude, partials, scale, seven bridges butterfly KHIM, sound frequencies

บทคัดย่อ

งานวิจัยนี้ศึกษาคุณสมบัติที่สำคัญของเสียงจากขิมผีเสื้อ 7 หย่อง เช่น ความถี่ พาร์เชียล และการสลายตัวของเสียง และการสร้างบันไดเสียงดนตรีจากความถี่เหล่านี้ แล้วเปรียบเทียบบันไดเสียงที่ได้กับบันไดเสียงแบ่งเท่าและบันไดเสียงสากล พบว่า ความถี่พื้นฐานของบันไดเสียงขิมมีค่า 4 คู่แปด ซึ่งมีความถี่อยู่ระหว่าง 190.40 - 766.16 Hz  โน้ตส่วนใหญ่ (18 โน้ต) ประกอบด้วยหลายความถี่รวมกันเป็นทั้งอนุกรมฮาร์มอนิกและไม่เป็นฮาร์มอนิก อย่างไรก็ตามมีบางโน้ตที่มีเฉพาะอนุกรมฮาร์มอนิกเท่านั้น ยังพบว่าเสียงที่มีพาร์เชียลหลักอย่างน้อย 5 ตัว จะมีฮาร์มอนิกมากกว่า
8 ตัว หลังจากที่ตีขิมแอมพลิจูดของเสียงจะเพิ่มขึ้นอย่างรวดเร็วจนถึงจุดสูงสุดแล้วมีค่าลดลงแบบเอกซ์โพเนนเชียลสู่ระดับปกติ ช่วงเวลาที่ทำให้เกิดเสียง (ตี-สลายตัว-คงตัว-กลับสู่ระดับปกติ) น้อยกว่า 1.5 วินาที ช่วงเวลานี้จะมีผลต่อคุณสมบัติของเสียงเครื่องดนตรี บันได
เสียงขิมของโน้ตหลัก 15 ตัว มีค่าใกล้เคียงกับบันไดเสียงแบ่งเท่า ซึ่งหูของ
คนปกติไม่สามารถบอกความแตกต่างนี้ได้ แต่บันไดเสียงสากลมีความแตกต่างของความถี่อยู่ในช่วง 1.12 - 24.8 Hz งานวิจัยนี้จะเป็นประโยชน์ต่อนักดนตรีและบุคคลทั่วไปที่สนใจสำหรับการพัฒนาและปรับแต่งความถี่เสียงของขิม


คำสำคัญ

แอมพลิจูด พาร์เชียล บันไดเสียง ขิมผีเสื้อ 7 หย่อง ความถี่เสียง