An Evaluation of Users’ Satisfaction of Ramkhamhaeng University Library Services
การประเมินความพึงพอใจของผู้ใช้บริการที่มีต่อการบริการของสำนักหอสมุดกลางมหาวิทยาลัยรามคำแหง
The purposes of this research were: 1) to evaluate the library users’ satisfaction toward the library
services in five aspects as the followings: services, information resources, the competence, sense of
responsibility and advanced services and the physical environment of the library. 2) to study the relationship
between five aspects and the users’ satisfaction after using the services. 3) to study the problems of the
library users in using the services. The 400 samples in this research were undergraduate students, graduate
students, post graduate students, academic staff, and non-academic staff non-member users. The instrument
was a questionnaire. Data were analyzed by using SPSS for windows to calculate percentage, mean,
standard deviation and Pearson’s product moment correlation coefficient. The results showed that all the
different groups of library users expressed a high level of satisfaction towards the library service provision.
This satisfaction covered the five aspects of library services; services, information resources, the
competence, sense of responsibility and advanced services and the physical environment of the library. The
relationship between the library services in five aspects and the library user’s satisfaction were high with
statistical significance at 0.05 levels. As for the library users’ problems in using the services, copying via
xerox is one of them which should be improved the most because it is old and not enough to service the
library users.
การประเมินความพึงพอใจของผู้ใช้บริการที่มีต่อการบริการของสำนักหอสมุดกลาง มหาวิทยาลัยรามคำแหง
มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ประเมินความพึงพอใจของผู้ใช้บริการที่มีต่อการบริการ ด้านการบริการ ด้านทรัพยากร
สารสนเทศ ด้านความรับผิดชอบ ความสามารถและบุคลิกภาพของผู้ให้บริการ ด้านลักษณะการให้บริการอย่างก้าวหน้า
และด้านลักษณะทางกายภาพของห้องสมุด 2) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านต่าง ๆ ทั้ง 5 ด้านกับความรู้สึกพึง
พอใจของผู้ใช้บริการภายหลังที่ได้รับบริการ 3) ศึกษาปัญหาที่ผู้ใช้บริการประสบในการใช้บริการ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ใน
การวิจัยครั้งนี้ คือ นักศึกษาปริญญาตรี ปริญญาโท ปริญญาเอก อาจารย์ ข้าราชการ/เจ้าหน้าที่และบุคคลภายนอก ที่
เข้ามาใช้ห้องสมุด จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้โปรแกรมสำเร็จรูป SPSS for
Windows คำนวณหาค่าสถิติที่ต้องการคือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์
เพียร์สัน (Pearson’s product moment correlation coefficient) ผลการศึกษา พบว่าผู้ใช้บริการทุกกลุ่มมีความพึง
พอใจต่อการบริการโดยรวมในระดับมาก ส่วนความพึงพอใจที่มีต่อการบริการทั้ง 5 นั้นพบว่า
ผู้ใช้บริการมีความพึงพอใจมากในด้านการบริการด้านอื่น ๆ ผู้ใช้บริการมีความพึงพอใจในระดับปานกลาง
ส่วนความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยทั้ง 5 ด้านกับความรู้สึกพึงพอใจที่มีต่อการบริการพบว่า มีความสัมพันธ์กันอย่างมี
นัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ปัญหาที่ผู้ใช้บริการประสบในการใช้บริการคือ บริการถ่ายเอกสาร เป็นบริการที่ควร
ได้รับการปรับปรุงมากที่สุด เพราะเครื่องถ่ายเอกสารเก่าและมีจำนวนเครื่องไม่เพียงพอ