Development Model of Factors Influencing Green Manufacturing Practices and Operations of Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs) in Thailand’s Food Industry
การพัฒนาโมเดลเชิงสาเหตุปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการปฏิบัติการผลิตที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมและผลการดำเนินงานของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในอุตสาหกรรมอาหารของไทย
This research aims to develop a model of factors influencing green manufacturing practices and operation performance of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Thailand’s Food Industry; The sample is drawn from 198 entrepreneurs in small and medium enterprises. Using Multi - Stage Sampling method. A questionnaire is employed as a research instrument. Data is analyzed using Confirmatory factor analysis and Structural Equation Modeling : SEM. The result of this research found that 1) external driving factors (environmental regulations and marketing factors) had direct positive influence on green manufacturing practices (DE = 0.53). Internal driving factors (social responsibility, top management commitment and sharedvision) had direct positive influence on green manufacturing practices (DE = 0.58) 2) Model of Factors Influencing Green Manufacturing Practices and operation performance of Small and Medium Enterprises in Thailand’s Food Industry was conformed to empirical data at a good level and was fitted. Model was accepted at 62.00 and 68.00 percent which passed criterion of up to 40 percent.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาโมเดลเชิงสาเหตุปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการปฏิบัติการผลิตที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมและผลการดำเนินงานของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในอุตสาหกรรมอาหารของไทย กลุ่มตัวอย่างคือผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม (SMEs) จำนวน 198 คน ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้เทคนิคการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และการวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้าง ผลการวิจัยพบว่า 1) ปัจจัยกระตุ้นภายนอกองค์กร (กฎระเบียบด้านสิ่งแวดล้อม และปัจจัยทางการตลาด) มีอิทธิพลทางตรงเชิงบวกต่อการปฏิบัติการผลิตที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม (DE = 0.53) และปัจจัยกระตุ้นภายในองค์กร (ความรับผิดชอบต่อสังคม ความมุ่งมั่นของผู้บริหารระดับสูง และการมีวิสัยทัศน์ร่วมกัน) มีอิทธิพลทางตรงเชิงบวกต่อการปฏิบัติการผลิตที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม (DE = 0.58) และ 2) โมเดลเชิงสาเหตุของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการปฏิบัติการผลิตที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมที่พัฒนาขึ้นมีความสามารถในการพยากรณ์ผลการดำเนินงานของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม (SMEs) ในอุตสาหกรรมอาหารของไทยได้ดีและยอมรับได้ คิดเป็นร้อยละ 62.00 และ 68.00 ตามลำดับ ซึ่งผ่านเกณฑ์ร้อยละ 40 ขึ้นไป