• นิตยา ภู่แสนธนาสาร
    : รองศาสตราจารย์ ดร. สาขาวิชาวิทยาศาสตร์สิ่งแวดล้อม คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง
  • อริสา สำรอง
    : อาจารย์ ภาควิชาจิตวิทยา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง
FULL TEXT

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the Bachelor of Science Program in Environmental Science, Faculty of Science, Ramkhamhaeng University by using the CIPP Evaluation Model which included the evaluation of context, input, process and product. Seventy two samples were; 5 academic experts, 10 professors, 26 students, 21 graduates and 10 graduates’ employers. The instruments of the study were four sets of questionnaires with reliability more than 0.90. Statistical techniques used for data analysis were frequency, percentage, means and standard deviation. The results revealed that: (1) the Context evaluation, the professors indicated that the curriculum objectives were appropriated at the highest level (x = 4. 84). And the academic experts, students and graduates rated the curriculum objectives of the program at high level (x = 4.38, 4.31 and 4.24 respectively). According to curriculum structure and number of courses credits were appropriateness (80.80-100.00%). The number of courses credits and subject content in general education courses were appropriateness. In specific courses, the overall opinion of subjects contents and number of courses credits in core group, specific group and elective group, were appropriateness. (2) The Input evaluation, the overall opinion of the professors, students and graduates rated teaching and learning, instruction media and qualifications learners at high level. (x = 4.32, 4.17 and 4.16, respectively) (3) The Process evaluation, the overall opinion of the process management program, scheduling classes and exam schedule, extracurricular activities, evaluation and measurement, quality of teaching, and providing information for teaching were appropriated at high level. Professors, students, and graduates opine the average is the highest at the highest level is a measurement and evaluation using the letter grade 8 level (x = 4.80, 4.54 and 4.67, respectively). In terms of equipment and facilities. Opinions are moderate. (4) The Product evaluation in the 5 area of graduates’ characteristic comprised were ; firstly the moral and ethical, secondly, the knowledge, thirdly, the intellectual skill, fourthly, the personal relations and responsibility skill and fifthly, the mathematical analysis, communication and information technology application skill had high level satisfaction that evaluated by students, graduates and employers. Recommendations from the study found that general education should provide first year students with basic knowledge of environmental science and should improve and modify certain courses in specialized subjects and electives, more English and the ability to communicate in foreign languages and computer programs.


Keyword

CIPP Evaluation Model, Environmental Science, program evaluation

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินหลักสูตรวิทยาศาสตรบันฑิต สาขาวิชาวิทยาศาสตร์สิ่งแวดล้อม
คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง โดยใช้รูปแบบประเมินแบบซิป (CIPP Evaluation Model) ประเมินใน
4 ด้าน คือ ด้านบริบท ด้านปัจจัยนำเข้า ด้านกระบวนการ และด้านผลผลิตของหลักสูตร กลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 72 คน ประกอบด้วย ผู้ทรงคุณวุฒิ 5 คน อาจารย์ 10 คน นักศึกษา 26 คน บัณฑิต 21 คน และผู้ใช้บัณฑิต 10 คน เครื่องมือที่ใช้
คือแบบสอบถามจำนวน 4 ฉบับ ค่าความเชื่อมั่นของแบบประเมินมีค่ามากกว่า 0.90 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล
คือ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษาพบว่า (1) การประเมินด้านบริบท อาจารย์มีความคิดเห็นว่าวัตถุประสงค์ของหลักสูตรมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.84) ส่วนผู้ทรงคุณวุฒิ นักศึกษา และบัณฑิต มีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก (  = 4.38, 4.31 และ 4.24 ตามลำดับ) โครงสร้างของหลักสูตรและจำนวนหน่วยกิตมีความเหมาะสม (ร้อยละ 80.80-100.00) ในหมวดวิชาศึกษาทั่วไป จำนวนหน่วยกิตและเนื้อหารายวิชามีความเหมาะสม ในหมวดวิชาเฉพาะโดยภาพรวมเนื้อหารายวิชาและจำนวนหน่วยกิต ในกลุ่มวิชาแกน กลุ่มวิชาเฉพาะด้าน และกลุ่มวิชาเลือก มีความเหมาะสม (2) การประเมินปัจจัยเบื้องต้นของหลักสูตร ในภาพรวมอาจารย์ นักศึกษาและบัณฑิตมีความคิดเห็นต่อการจัดการเรียนการสอน สื่อการเรียนการสอน คุณวุฒิ / คุณสมบัติของผู้เรียน อยู่ในระดับมาก ( = 4.32, 4.17 และ 4.16 ตามลำดับ) (3) การประเมินกระบวนการบริหารจัดการหลักสูตรในภาพรวมการจัดตารางเรียน ตารางสอบ การจัดโครงการ / กิจกรรมเสริมหลักสูตร การวัดและประเมินผล คุณภาพการจัดการเรียนการสอน การให้บริการข้อมูลการเรียนการสอน มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก อาจารย์ นักศึกษาและบัณฑิต มีความคิดเห็น ข้อที่มีค่าเฉลี่ยมากที่สุดอยู่ในระดับมากที่สุด คือ การวัดและการประเมินผลการเรียนโดยใช้อักษรระดับคะแนน 8 ระดับ ( = 4.80, 4.54 และ 4.67 ตามลำดับ) ในด้านอุปกรณ์และเครื่องอำนวยความสะดวก มีความคิดเห็นอยู่ในระดับปานกลาง (4) การประเมินผลผลิต คุณลักษณะของบัณฑิตที่พึงประสงค์ 5 ด้าน คือ ด้านคุณธรรม จริยธรรม ด้านความรู้ ด้านทักษะทางปัญญา ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ด้านทักษะเชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ นักศึกษาบัณฑิต และผู้ใช้บัณฑิตมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก ข้อเสนอแนะจากการศึกษา พบว่า ในหมวดวิชาศึกษาทั่วไปควรให้นักศึกษาชั้นปีที่ 1 มีความรู้พื้นฐานวิชา วิทยาศาสตร์สิ่งแวดล้อม ควรปรับปรุงและปรับเปลี่ยนบางรายวิชาในกลุ่มวิชาเฉพาะด้าน และกลุ่มวิชาเลือก เพิ่มเติมวิชาภาษาอังกฤษ ความสามารถในการสื่อสารภาษาต่างประเทศ และโปรแกรมสำเร็จรูปคอมพิวเตอร์


คำสำคัญ

แบบจำลองการประเมินแบบซิปโมเดล วิทยาศาสตร์สิ่งแวดล้อม การประเมินหลักสูตร