• เอก ชุณหชัชราชัย
    : หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต บริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยนานาชาติแสตมฟอร์ด
  • โสภิต พรหมวิจิตร
    : หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต บริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยนานาชาติแสตมฟอร์ด
FULL TEXT

Abstract

In this study, the researchers examine the demographic factors influencing the decisions by office personnel in Bangkok Metropolis to purchase whitening skincare products. The researchers investigate the consumers’ behavior factor, marketing mix factor, loyalty to product factor, and other factors influencing the decision to purchase products. The sample population was obtained using the method of convenience sampling from 400 office personnel in Bangkok Metropolis. The instrument to collect data was a questionnaire. The statistics used in data analysis were frequency, percentage, mean, and standard deviation. The hypothesis test was conducted on two independent groups. The techniques of one-way analysis of variance (ANOVA) and regression analysis were conducted at the statistically significant level of .05. Findings showed that the demographic factors of the highest proportion of the questionnaire respondents were single males aged 30-39 years. Their level of education was higher than a bachelor’s degree and they had a monthly income higher than 30,000 baht. They decided to purchase whitening skincare products in the aspect of the reliability of the product brand and manufacturers through television commercials. They preferred to purchase products at department stores and markets held at a stated time and place. The purchase cost was lower than 500 baht. The type of product purchased at the highest level was oil-free products. The hypothesis test showed that educational level, reasons for using the products, purchasing cost, and purchasing location exhibited an influence on the purchasing decision. The product type of interest to purchase, the factors of product, price, place, promotion, brand awareness, customer satisfaction, and benefits exhibited an influence on the decision to purchase whitening skincare products. From the research findings, the operators of whitening skincare product businesses must manufacture products that meet the needs of the target group. They should pay attention to the determination of marketing strategies.


Keyword

decision to purchase, office employee, whitening skincare product

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวสกินไวเทนนิ่งของพนักงานออฟฟิศในเขตกรุงเทพมหานคร เพื่อศึกษาปัจจัยด้านพฤติกรรมของผู้บริโภค ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ปัจจัยความจงรักภักดีต่อผลิตภัณฑ์ ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ โดยเลือกใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก จากพนักงานออฟฟิศในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 ตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถาม และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบสมมติฐานของกลุ่มตัวอย่าง 2 กลุ่มที่เป็นอิสระจากกัน การวิเคราะห์ ความแปรปรวนทางเดียวและการวิเคราะห์การถดถอย โดยกำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05  ผลการวิจัยพบว่า ลักษณะทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ที่สุดอายุ 30-39 ปี  เพศชาย  โสด ระดับการศึกษาสูงกว่าปริญญาตรี และมีรายได้ต่อเดือน มากกว่า 30,000 บาท  ส่วนใหญ่ตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวสกินไวเทนนิ่งในด้านเชื่อมั่นในตราสินค้าและบริษัทผู้ผลิต  สื่อโทรทัศน์  นิยมไปซื้อที่ห้างสรรพสินค้า/ตลาดนัด ค่าใช้จ่ายในการซื้อต่ำกว่า  500 บาท  ประเภทที่สนใจซื้อมากที่สุดคือผลิตภัณฑ์ที่ปราศจากน้ำมันทุกชนิด ผลการทดสอบสมมติฐาน  การวิจัย พบว่า ระดับการศึกษา เหตุผลที่ใช้ผลิตภัณฑ์  ค่าใช้จ่ายในการซื้อ  สถานที่นิยมไปซื้อ  อิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อ ประเภทของผลิตภัณฑ์ที่สนใจซื้อ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทาง การจัดจำหน่าย  ด้านการส่งเสริมทางการตลาด ด้านการรู้จักแบรนด์ความพึงพอใจของลูกค้าและประโยชน์ที่ได้รับ มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวสกินไวเทนนิ่ง จากผลการวิจัยดังกล่าวผู้ประกอบธุรกิจเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์บำรุงผิวสกินไวเทนนิ่ง ต้องผลิตสินค้าที่ตรงตามความต้องการของกลุ่มเป้าหมาย และควรให้ความสำคัญต่อการกำหนดกลยุทธ์ทางการตลาด


คำสำคัญ

การตัดสินใจซื้อ พนักงานออฟฟิศ ผลิตภัณฑ์บำรุงผิวสกินไวเทนนิ่ง