• กิตติศักดิ์ มโนพัฒนกร
    : นักศึกษาปริญญาโท สาขาวิชานวัตกรรมหลักสูตรและการจัดการเรียนรู้ คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง
FULL TEXT

Abstract

        The purposes of this study were as follows: (1) to develop learning activity package in a lesson on bacteria, protists and fungi to criteria the E1/E2 scores were 75/75; (2) to compare understanding between before and after instructure in a lesson of twelfth grade students; and (3) to enhance experiment skills of twelfth grade students. The sample population consisted of 1 class of twelfth grade students (45 peoples), the school in Bangkok. Using simple random sampling technique. The employed research instruments were (1) learning activity package in a lesson on bacteria, protists and fungi, (2) 5 lesson plans, (3) bacteria, protists and fungi test, and (4) experimental skill evaluation form. The research design was one group pretest-posttest design. The data was analyzed using arithmetic mean, standard deviation and dependent t-test. The results of the study were as follows: (1) Learning activity package in a lesson on bacteria, protists and fungi had efficiency of 75/75 which met the criterion set, (2) Understanding of a lesson on bacteria, protists and fungi of twelfth grade students had the average score after learning higher than before learning statistically significant at 0.05 level, and (3) Experimental skill of twelfth grade students had the score from all activities at high level. (  = 4.63 from 5 scores, S.D. = 0.06)


Keyword

Biology, experiment skills, Learning activity package

บทคัดย่อ

     การวิจัยนี้มีจุดประสงค์  (1) เพื่อพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้เรื่องการศึกษาแบคทีเรีย โพรทิสต์ และฟังไจ ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ E1/E2 เท่ากับ 75/75 (2) เพื่อเปรียบเทียบความรู้ความเข้าใจเรื่องการศึกษาแบคทีเรีย โพรทิสต์ และฟังไจ ก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 (3) เพื่อเสริมทักษะการทดลองให้แก่นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนแห่งหนึ่งในกรุงเทพมหานคร จำนวน 1 ห้องเรียน (45 คน) ได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย (simple random sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) ชุดกิจกรรมการเรียนรู้เรื่องการศึกษาแบคทีเรีย โพรทิสต์ และฟังไจ (2) แผนการจัดการเรียนรู้ จำนวน 5 เรื่อง (3) แบบทดสอบเรื่องการศึกษาแบคทีเรีย โพรทิสต์ และฟังไจ (4) แบบประเมินทักษะการทดลองเก็บข้อมูลโดยประเมินความรู้ความเข้าใจก่อนเรียนและหลังเรียน และประเมินทักษะการทดลองระหว่างเรียน สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ t-test dependent ผลการวิจัยพบว่า (1) ชุดกิจกรรมการเรียนรู้เรื่องการศึกษาแบคทีเรีย โพรทิสต์ และฟังไจ มีค่าประสิทธิภาพตามเกณฑ์ที่กำหนด คือ E1/E2 เท่ากับ 75/75 (2) ความรู้ความเข้าใจเรื่องการศึกษาแบคทีเรียโพรทิสต์ และฟังไจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 มีค่าเฉลี่ยคะแนนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 (3) ทักษะการทดลองของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 มีคะแนนเฉลี่ยจากทุกกิจกรรมอยู่ในระดับดีมาก (  = 4.63 จากคะแนนเต็ม 5, S.D. = 0.06)


คำสำคัญ

ชีววิทยา ทักษะการทดลอง ชุดกิจกรรมการเรียนรู้